Trots att företaget funnit i över 250 år är det nytänkandet som styr.
Dina Försäkringar tror hårt på att engagemang och närhet skapar nöjdare och tryggare kunder.
– Vi sätter alltid kunden i centrum och det har verkligen gett resultat. Vi har några av Sveriges nöjdaste kunder, säger Jessica Wollarth, skadereglerare på Dina Försäkringar.
Hur mycket borde din bilförsäkring kosta egentligen?
Här får du svar direkt!
Det är inte lätt att välja försäkringsbolag – speciellt inte när det kommer till bilförsäkring. Det finns en uppsjö av företag som erbjuder att försäkra bilar.
Ett företag som sticker ut ur mängden är Dina Försäkringar.
Med en okomplicerad och nytänkande idé om att göra bilförsäkringen så enkel och överskådlig som möjligt har företaget – som startade redan för över 250 år sedan när Adolf Fredrik var konung över Sverige – i dag några av Sveriges mest nöjda kunder.
– Det är jätteroligt, vi pratar med kunder hela dagarna och möts av många glada och nöjda personer, säger Jessica Wollarth, skadereglerare på Dina Försäkringar.
Personliga försäkringsbolaget
Dina Försäkringar är det lilla och personliga försäkringsbolaget som under flera år har haft några av Sveriges nöjdaste kunder. År efter år har nämligen Dina Försäkringar placerat sig i topp när det gäller kundnöjdhet i mätningar från Svenskt Kvalitetindex (SKI), och faktum är att man blivit topprankad hela fyra år sedan 2012. I den senaste mätningen vann man kategorierna sakförsäkring privat och företag, och kom trea i kategorin fordonsförsäkring privat.
– Det märks att vi har försäkringar och tjänster som verkligen uppskattas. Innan jag började arbeta som skadereglerare hade jag förväntat mig annat, att det skulle vara många missnöjda och arga kunder. Visst händer det, men det är inte ofta, säger Jessica som började arbeta på Dina Försäkringar 2015 och som tidigare varit butikschef i en klädbutik.
– Kunderna som ringer eller hör av sig till oss har ju varit med om en skada, kanske för första gången i sitt liv, men de är oftast väldigt tillmötesgående, trevliga och blir nöjda, säger Jessica.
Se ditt pris direkt – så lite kan din bilförsäkring kosta!
”Känna sig trygga”
Hemligheten bakom alla nöjda och trevliga kunder tror Jessica handlar om det personliga engagemanget.
– Absolut. Kunden ska kunna känna trygghet i att de har tecknat en försäkring hos oss och att om olyckan är framme så finns vi där för deras skull.
– Vi skadereglerare – och alla våra kollegor på Dina Försäkringar – är måna om våra kunder. Och gör vi ett bra jobb så pratar våra kunder gott om oss med sina vänner. Ett av de bästa sätten att få nya kunder är ju faktiskt genom rekommendationer, säger Jessica.
”Alltid en egen skadereglerare”
I Bollnäs, en dryg timmes bilfärd norr om Gävle, sitter Jessica tillsammans med ytterligare en skadereglerare och två tekniker.
– Totalt är vi 26 skadereglerare inom fordonssegmentet på Dina Försäkringar och vi tar alla emot samtal från hela Sverige. Vi arbetar tätt tillsammans med våra 11 tekniker, som är de som löser in bilar och har kontakt med verkstäderna. Vi engagerar oss i våra kunder, som alltid får en egen skadereglerare som de kan prata med, och är stolta över att vi har mycket hög svarsfrekvens. På Dina Försäkringar är vi väldigt måna om våra kunder, säger Jessica.
Nyfiken på hur billig din bilförsäkring kan bli?
Se ditt pris direkt här!
Ungefär 200 000 fordonskunder
Det har också lett till att Dina Försäkringar i dag har ungefär 200 000 kunder på fordonssidan, vilket gör företaget till det sjätte största försäkringsbolaget i Sverige när det kommer till fordonsförsäkringar.
– Vi anser att det är viktigt att kunderna ska kunna känna sig trygga med Dina Försäkringar – det är trots allt en trygghet som kunden köper. Och det gör de framför allt när vi inte har en massa olika och krångliga avtal att välja mellan, säger Jessica.
Överskådliga avtal
Dina Försäkringars bilförsäkring ersätter skador på både dig och din bil, och dessutom får du som har halvförsäkring ett utökat skydd* som hjälper till vid förlust av bilnyckel, feltankning eller om någon plötslig eller oförutsedd skada sker invändigt i bilen.
I bilförsäkringen ingår även ersättning vid räddning dygnet runt, maskinskada* upp till 8 år eller 12 000 mil.
Väljer du istället helförsäkringen begränsas självrisken vid skadegörelse till 2 000 kronor.
– Jag tycker att Dina Försäkringar har väldigt bra och lättöverskådlig bilförsäkring och det märker jag att våra kunder också tycker, säger Jessica.
Lite personligare – lite bättre
Vad blir just ditt pris hos Dina Försäkringar?
”Varje samtal är unikt”
En vanlig arbetsdag hjälper Jessica Wollarth runt 30-40 olika kunder med deras problem, oftast handlar det om en singelskada, att föraren kört på något djur eller annat, om parkeringsskador eller dikeskörningar.
– Varje samtal är unikt, och för många som ringer är det deras första gång de har råkat ut för något. Det kan vara allt från att de ringer och berättar att de kört i diket men är välbehållna, till masskrockar med flera skadade. Alla reagerar ju olika när de är med om en olycka eller vid chock, men då finns vi där för att lugna och svara på frågor, säger Jessica och tillägger:
– Oftast ringer de när de kommit tillbaka hem efter att varit med om en olycka, men det händer att de ringer oss från olycksplatsen. Innan de ringer polis eller andra räddningstjänster.
Utvecklar digitalt
Tillsammans med sina kollegor på Dina Försäkringar arbetar Jessica dagligen med att se hur de kan anpassa sig efter kundens behov. Bland annat är hon nu involverad i ett projekt för att utveckla digitala lösningar hos försäkringsbolaget.
– Det är mycket fokus på den digitala biten just nu och vi håller på att utveckla och förenkla för våra kunder att göra sin skadeanmälan online. Vi vill bli mer digitala och kunna möta våra kunder i de kanaler som de vill kommunicera. Att kunna vara nära kunderna och skapa en enkelhet som gör våra nuvarande – och framtida – kunder ännu mer nöjda, säger Jessica Wollarth.
Har du själv bilen försäkrad i Dina Försäkringar?
– Absolut, jag hade faktiskt Dina Försäkringar på allt även innan jag började arbeta på företaget och blev insatt i branschen, avslutar Jessica Wollarth, skadereglerare på Dina Försäkringar.